Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. paliwa.

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. paliwa.

Post autor: barus » 8 maja 2016, o 19:29



Po zainstalowaniu filmu na YouTube zorientowałem się, że przy zerowym wskazaniu poziomu gazu na filmie, który zademonstrowałem, dioda pulsuje, czyli uruchomił się drugi stropień ostrzegawczy o kończącym się paliwie. Normalnie mam to ustawione w ten sposób, że przy zerowym wskazaniu poziomu gazu dioda świeci ciągle - pierwszy stopień ostrzeżenia.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 8 maja 2016, o 20:20

Podoba mi się. :ok:
Zastanowiłem się tylko nad jednym. Jadąc na LPG nie będzie informacji o ilości benzyny w baku, a w sumie to dość ważna informacja :zastanawiasie: . Żeby sprawdzić stan benzyny, trzeba będzie na chwilę wyłączyć LPG. Barus a co się dzieje ze wskazaniem przewidywanych km do przejechania?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13539
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 8 maja 2016, o 20:25

@barus
jakiś schemacik, jakieś przekaźniki do tego

@wszim
przecież jak załączasz silnik to przez pewien czas jedziesz na benzynie, wiec jak sie zapoznasz z jej stanem, to potem chyna się nie zmienia?
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam

Awatar użytkownika
Avatar
Wymiatacz
Posty: 2411
Rejestracja: 9 sie 2013, o 08:08
Imię: Marcin
Chevi: był Cruze 5d 1.8+LPG
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Avatar » 8 maja 2016, o 20:54

no bardzo fajne rozwiązanie, podoba mi się :)
Obrazek

były użytkownik Chevrolet Cruze 5d LT+ Premium 1.8 KL7 141KM / BRC Sequent 24.11 / MY2012 / Android 4.4.4 S160

Robbo
Profesjonalista
Posty: 681
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 9 maja 2016, o 13:21

No no jestem pod wrażeniem ! :ok: :piwo3:
Ale czy przeróbka nie będzie dedykowana tylko do elektroników :zastanawiasie:

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 9 maja 2016, o 16:27

wszim pisze:Podoba mi się. :ok:
Zastanowiłem się tylko nad jednym. Jadąc na LPG nie będzie informacji o ilości benzyny w baku, a w sumie to dość ważna informacja :zastanawiasie: . Żeby sprawdzić stan benzyny, trzeba będzie na chwilę wyłączyć LPG.

To akurat nie byłoby przeszkodą, gdyby przy jeździe na LPG nie był uruchomiony dotrysk PB, tak jak wspomniał etak, ale jest z tym pewien problem, o czym później.
Wskaźnik paliwa w Cruzie wyposażony jest w 2 stopnie tłumienia wahań poziomu paliwa w baku. Pierwszy stopień działa natychmiast
po włączeniu zapłonu. Działa w ten sposób, że nie reaguje na małe wahania poziomu, do 3-4 kresek na podziałce wskaźnika nie reaguje, ale na większe wahania tak. Ma też dziwny algorytm wyliczania średniego poziomu, gdy za pomocą potencjometru będziemy nim kręcić w lewo i w prawo w zakresie pomiarowym wskaźnika by na końcu za każdym razem ustawić go w tej samej pozycji to komputer za każdym razem wylicza
inne położenie wskazówki na wskaźniku, czasami 2 kreski niżej, czasami wyżej a niekiedy dobrze. Bardzo to utrudnia prawidłowe wyskalowanie, dopasowanie wskazań do poziomu LPG. W trakcie jazdy nie robi takich numerów i zawsze wskazówka ustawi się w odpowiednej pozycji. Drugi stopień tłumienia uruchamia się w momencie ruszenia samochodem. To jest totalne tłumienie. Gdy po dłuższej przerwie, powyżej 10 min, ruszymy samochodem na benzynie i w trakcie jazdy przejdziemy na gaz, wskazówka w tym momencie nie wskoczy nam od razu na prawidłową pozycję poziomu gazu tak jak to zademonstrowałem na filmie, tylko powolutku będzie zmierzać do tego poziomu i odwrotnie jak przełączymy na PB. Może to trwać nawet kilka minut, jeśli mamy skrajne poziomy. Po skończonej jeździe i zamknięciu samochodu ostatnie wskazanie poziomu będzie pamiętane przez komputer jeszcze przez 10 min. Nie znalazłem jeszcze rozwiązania na to jak za każdym razem przy przełączaniu PB/LPG w ruchu kasować pamięć ulotną procesora po to aby te wskazania natychmiast wskazywały właściwy poziom :zastanawiasie:
Gdy uruchomimy samochód, silnik się nagrzeje, ale nim nie ruszamy i w tym momencie przełączamy z PB na LPG i odwrotnie wskaźnik paliwa natychmiast się przemieszcza na właściwą pozycję. Zaletą tego totalnego tłumienia jest to, że przy jeździe na LPG przy nagłym hamowaniu, przyśpieszaniu, jeździe pod duże wzniesienie i zjeździe z góry wskaźnik nawet nie drgnie, powolutku opada proporcjonalnie do ubytku paliwa w zbiorniku LPG.
wszim pisze: Barus a co się dzieje ze wskazaniem przewidywanych km do przejechania?
.

Jeśli chodzi o zasięg to po przełączeniu na LPG zasięg natychmiast się zmienia stosownie do poziomu paliwa. Myślę, że komputer czyta pełen zbiornik gazu, u mnie 36l, jako 60l PB i na pewno błędnie będzie wyliczał możliwy dystans do przebycia. Muszę się temu jeszcze przyglądnąć. :ocochodzi:
Robbo pisze:No no jestem pod wrażeniem ! :ok: :piwo3:
Ale czy przeróbka nie będzie dedykowana tylko do elektroników :zastanawiasie:
Myślę, że wykonanie samego modułu nie będzie problemem ale jego dostrojenie już tak :tak: Również odnalezienie w wiązce właściwego przewodu od poziomu paliwa w zbiorniku :zastanawiasie:

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 9 maja 2016, o 18:15

Rozumiem, że sygnał jest analogowy z obydwu czujników (benzyny i gazu), i stosujesz jakiś wzmacniacz operacyjny żeby dopasować zakresy. Faktycznie przydałoby się resetowanie. Skoro zapamiętane ustawienie zeruje się po 10minutach tzn, że jest ono skorelowane z wyłączaniem się BCM. Czy sygnał analogowy poziomu zbiornika podawany jest do elektroniki licznika czy do BCM ? (i to procesor BCM kalkuluje te uśrednienia) ? Jeżeli robi to sam licznik to znaczy, że resetuje go zanik zasilania na postoju realizowany przez BCM . Można by więc pokusić się o zrobienie krótkiego zaniku zasilania płyty licznika w trakcie przełączania paliw. Łatwo nie będzie :zastanawiasie:

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13539
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 9 maja 2016, o 19:49

BCM liczy i podaje do licznika.

Dzisiaj bawiłem się moim licznikiem w celu finalizacji ustawień i zgubiły się wszystkie dane oprócz zasięgu i średniego spalania.
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 9 maja 2016, o 20:23

Obydwa sygnały z czujników gazu i benzyny są analogowe tylko o odwrotnej charakterystyce działania. Przy wzroście poziomów sygnał BRC rośnie a benzyny maleje.
Poziom sygnału sterującego ze wskaźnika BCR mieści się w zakresie od 0,07 V, to jest minimum do 1,08 V max a benzyny odpowiednio 2,20V min do 0,8V max – to jest użyteczny poziom zakresu wskaźnika benzyny, bo w rzeczywistości sygnał z pływaka benzyny wychodzi poza zakres sterowania wskaźnika, czyli powyżej 2,20V uruchamiając ostrzeżenie pierwszego stopnia o kończącym się paliwie w postaci świecącej żółtej diodzie, a przy dalszym wzroście napięcia uruchamia się drugi stopień ostrzeżenia o kończącym się paliwie w postaci pulsowania żółtej diody i pojawieniu się napisu
„fill fuel”.
Jaki jest poziom napięcia przy całkowitym braku benzyny tego nie wiem, bo nigdy do zera zbiornika nie opróżniłem? :D
Moduł jest zbudowany na jednym tranzystorze odwracającym z korekcją liniowości (BC211), jednym przekaźniku przełączającym o 3 stykach roboczych, stabilizatora napięcia 12V/5V oraz tranzystora obsługującego cewkę przekaźnika i dodatkowo jeszcze tranzystor obsługujący wskaźnik (diodę) LPG na konsoli, którego jeszcze nie zdążyłem uruchomić.
Sygnał analogowy ze zbiornika trafia bezpośrednio do ECM (system sterowania silnika) moduł K20 a dalej to już po szynie CAN-BUS i diabli wiedzą, kto nim steruje. :ocochodzi:

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 9 maja 2016, o 21:10

No tak idzie do ECM bo to przecież ECM ma dane o dawkach wtryskiwanego paliwa, które zapewne wykorzystuje w algorytmie wyliczeń.
:( no to bardzo trudno będzie wymyślić sposób kasowania, wręcz wydaje mi się to nierealne.
Więc chyba będzie musiała ta wada wzajemnego wpływu paliw wynikająca z uśredniania zostać. I teraz w sumie zastanawiam się co jest gorsze, opadająca wskazówka na 0 czy przejściowe niedokładne wskazanie stanu zbiornika. :zastanawiasie:
Kalibracja nie będzie chyba trudna, skoro już znasz zakresy zmian dla benzyny, to tylko trzeba zrobić tak by konwertowało na ten sam zakres z LPG. Uśrednianie nic w tym nie przeszkadza.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13539
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 11 maja 2016, o 22:34

Panowie, ale nadal nie widze schematu ukladu i miejsc połaczeń. :/
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 11 maja 2016, o 22:40

Nie naciskaj. Cierpliwości. To nie sejm.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 11 maja 2016, o 23:06

etac pisze:Panowie, ale nadal nie widze schematu ukladu i miejsc połaczeń. :/
Nienerwujsia :D


Poczekaj jeszcze trochę. Bo już w schemacie dokonałem tyle poprawek, że zupełnie nie przypomina pierwowzoru.
Już sam się gubię, jakie wartości oporów są. Dokonam ponownych pomiarów, porobię zdjęcia, opiszę gdzie i jak się
wpiąć. Jeszcze ciągle testuje to ustrojstwo. Za dwa dni jadę na tydzień w trasę i dokładnie przetestuję.
Tak, że czkać, wszystko w swoim czasie :tak:

Robbo
Profesjonalista
Posty: 681
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 12 maja 2016, o 01:31

Aby po tych przeróbkach przy testach nie pofrunoł jak pojazd Fantomasa :hahaha: :ziolo: :jade

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 12 maja 2016, o 08:22

Właśnie z tego powodu muszę jechać bardzo ostrożnie, bo nigdy nic nie wiadomo :ocochodzi: Licho nie śpi :D

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 13 maja 2016, o 12:22

Zanim zaprezentuję ostateczny schemat interfejsu/modułu opiszę, w jaki sposób i od czego zacząłem realizacje swojego pomysłu by wskaźnik poziomu benzyny służył również, jako wskaźnik poziomu LPG.
Mój zbiornik LPG ma pojemność brutto 43l. Pojemność netto to 36 l gazu w porywach wchodzi 36,5l.
Przyjąłem takie oto założenie, że aby ta przeróbka miała sens to wskaźnik na pulpicie powinien dość precyzyjnie wskazywać poziom gazu w butli, czyli zakres 1/4 na wskaźniku to 1/4 rzeczywistej pojemności gazu, 1/2 na wskaźniku to 1/2 gazu w butli a później 3/4 i ful. Podkreślam pojemności
rzeczywistej (netto) a nie wskazań wskaźnika BRC bezpośrednio na butli, bo to zupełnie różne wskazania.
Dzieląc 36: 4 = 9 czyli 1/4 zbiornika to 9l.
Po opróżnieniu zbiornika do zera pojechałem z synem na stację LPG i porcjami po 4,5 l paliwa napełniałem zbiornik a syn robił fotki wskaźnika bezpośrednio na butli, w sumie 9 fotek.
Np. takie:
4.jpg
4.jpg (806.2 KiB) Przejrzano 299 razy

Dodatkowy wskaźnik BRC (szkiełko) już nabyłem dawno i posłużył mi m/i do zdjęcia charakterystyki
napięciowej z różnych progów wskazań.
Znając już charakterystykę napięciową wskaźnika BRC przystąpiłem do wykonania odpowiedniego interfejsu. Przypomnę, że napięcie sterujące ze wskaźnika BRC jest w odwrotnej fazie w stosunku do wskaźnika benzyny i o innych zakresach napięciowych oraz liniowości.
Po zmontowaniu tego wszystkiego i wypróbowaniu na sucho – wszystko działało tak jak sobie to założyłem.
Przy okazji wyjazdu w dłuższą trasę postanowiłem sprawdzić mój pomysł w praktyce.
Po przejechaniu około 400 km nie do końca byłem zadowolony, z jednej strony nie pojawił się błąd
opadania wskaźnika to z drugiej strony wskazania poziomu gazu ich zgodność, wskazania na butli v konsola dalekie były od ideału. Zastanawiałem się, co jest grane, przecież na próbie pięknie się to pokrywało a w trasie taki rozjazd.
Drugi raz opróżniłem zbiornik do zera i znowu z synem pojechałem na stację.
Ta sama procedura, co poprzednio, ale jednak trochę inaczej. Bo już wtedy domyślałem się, co jest grane. Między innymi, kiedy zatankowaliśmy 18l pojechaliśmy na benzynie na drugą stację by dotankować do pełna LPG. Po tej przejażdżce poziom różnił się zdecydowanie od tego, kiedy samochód był unieruchomiony.
Okazało się, że przez to sprzężenie magnetyczne wskaźnika zewnętrznego na butli z pływakiem w wewnątrz jest bardzo duża różnica (histereza).
Tutaj przykładowe zdjęcia:
DSC_0260-pusty zbiornik.jpg
DSC_0260-pusty zbiornik.jpg (307.33 KiB) Przejrzano 299 razy
pusty zbiornik
DSC_0261-4,5 l.jpg
DSC_0261-4,5 l.jpg (294.26 KiB) Przejrzano 299 razy
a tutaj 4,5l

DSC_0264-18 l.jpg
DSC_0264-18 l.jpg (284.66 KiB) Przejrzano 299 razy
po zatankowaniu 18l
DSC_0265- 18 l rzeczywisty pomiar.jpg
DSC_0265- 18 l rzeczywisty pomiar.jpg (284.84 KiB) Przejrzano 299 razy
a tu po ruszeniu samochodem 18l


Wszystko się to kupy nie trzymało.
Tego typu wskaźnik zastosowany do monitorowania poziomu np. w butli stacjonarnej, gdzie poziom się nie „buja” nie miałoby żadnego sensu, ale o dziwo, zastosowany w samochodzie ma sens.
Kiedy samochód jest w ruchu paliwo w baku „buja” się, czasami nawet bardzo. To o dziwo wskaźnik ustawia się zawsze po środku tych wahań a przy okazji tłumi poziom tych wahań. Sprytne rozwiązanie. Nie wiedziałem o tym wcześniej. Czyli tankując LPG, wskaźnik pokaże nam zawsze niższy poziom niż jest w rzeczywistości poza poziomem max. Tam dochodzi do końca skali i dalej napotyka na ogranicznik ruchu. C.D.N.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 13 maja 2016, o 13:31

Ja w poprzednim aucie też dłubałem z tym wskaźniku magnetycznym, bo budowałem dokładniejszy oparty na uC wskaźnik stanu zbiornika LPG. Oparłem się o sprytny układ scalony z mostkiem halla potrafiący zmierzyć natężenie stałego pola magnetycznego. Też nadziałem się na dziwne problemy ale one związane były z pasożytniczym oddziaływaniem pola z cewki elektrozaworu na butli. Tzn wskazanie było inne gdy silnik pracował na benzynie a inne na LPG. Widać to było także na wskazówce magnetycznego wskaźnika. W momencie załapania elektromagnesu wskazówka podskakiwała i ustawiała się w innym położeniu. Po prostu do pola magnetycznego które zależało od ustawienia pływaka w butli dodawało się pasożytniczo pole z mocnego elektrozaworu, który był zamontowany w pobliżu. Przez to moje rozwiązanie nie pozwoliło mi poprawić znacząco dokładności wskazań mimo zawiłych algorytmów w oprogramowaniu które zaimplementowałem.
Zobacz czy podobny efekt i u ciebie nie występuje, zapewne zależy od konstrukcji wielozaworu i bliskości elektromagnesu, jego siły i od punktu zamocowania wskaźnika.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 13 maja 2016, o 16:57

Na szczęście ta przypadłość, którą opisujesz w żadnym przypadku nie dotyczy naszego wielozaworu BRC. Kiedy testowałem moje rozwiązanie w trakcie jazdy, dodatkowo, cały czas monitorowałem na multimetrze na bieżąco napięcie sterujące ze wskaźnika gazu. Przy załączaniu/wyłączaniu elektrozaworu napięcie sterujące nawet nie drgnęło. Pod wpływem Twojej sugestii, aby na 100% rozwiać wszelkie wątpliwości poszedłem go garażu odpaliłem silnik i czekałem, wpatrzony bezpośrednio na wskaźnik jak szpak w p…., do momentu przełączenia się na gaz. Wskaźnik nie drgnął ani przy załączeniu ani przy wyłączeniu cewki elektrozaworu.
Wojtek! Aby potwierdzić moją tezę odkręć dwie śrubki na wskaźniku magnetycznym wielozaworu.
Pokręć nim w lewo a później w prawo i wszystko stanie się jasne.
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, czy ta bezwładność wskaźnika magnetycznego wynika z bariery
technologicznej, czy jest to celowe działanie konstruktora? :ocochodzi: Aby np. ograniczyć wycieranie się ścieżek potencjometru.
Będąc w trasie skorygowałem te wskazania na ile mi warunki pozwoliły poza domem i w drodze powrotnej całkiem nieźle to wyglądało. Naprawdę wskaźnik na konsoli jednostajnie, powolutku, w miarę dosyć precyzyjnie podążał za poziomem gazu w butli łącznie z zapaleniem się żółtej kontrolki
Informującej o niskim poziomie gazu. Mając na uwadze wszystkie moje spostrzeżenia z poprzedniej
trasy dokonałem niezbędnych korekt i ruszę w następną trasę a przy okazji przetestuję ponownie układ. Oczywiście są jeszcze inne pewne problemy, da się je ominąć, ale nie sposób je wszystkie na raz opisać, będę to robił sukcesywnie.
Ja planuję gdzieś na jesieni, bo teraz szkoda na to czasu, uruchomić interfejs na ATmedze 8 jak już wszystko będzie dokładnie 100% sprawdzone i wypróbowane i dopiero wtedy napisać program, teraz było by to bez sensu. Ja dopiero się uczę programowania przy pomocy Arduino :) , podobno na naukę nigdy nie jest za późno ;) . Co innego Ty, stary wyjadacz w programowaniu :D .

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 13 maja 2016, o 21:25

Czechu, już miałem w podskokach pobiegnąć do auta z ciekawości popatrzyć jak to z moim wskaźnikiem jest ale w połowie drogi zawróciłem po przypomniałem sobie że ja mam butlę pod podwoziem :lol:, a teraz jest ciemno, leje i ciężko się w takiej wersji do czujnika dostać. Tylko kanał, a do garażu mam 2km. :lol:
Natomiast nie pamiętając dokładnie konstrukcji
(czy to w środku takie jest :ocochodzi: )
Obrazek
wydaje mi się, że to co opisujesz to dość naturalna cecha wynikająca z współczynnika tarcia statycznego suwaka.
Fajnie, że ci to tak ładnie zaczyna działać. Dużo jeździsz to pomaga w dopracowywaniu pomysłu. Ja niestety jeżdżenie olkiem mam szarpane. Przez długi czas potrafię pokonywać ledwo 8km dziennie by nagle zrobić trasę typu 2x600km.
Co do umiejętności programowania układów tzw embedded ma to swoje dwie strony :D , czasami proste rzeczy przekombinuję i chcę wkładać procesor tam gdzie wystarczy tranzystor i przekaźnik :H
Ale chłoń wiedzę, poznając twoje możliwości i bystrość łykniesz to szybko jak pelikan. :) A daje to potem duże możliwości i przyjemność tworzenia.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 13 maja 2016, o 23:15

Trochę przesadziłeś z tymi moimi możliwościami {:/. Znam swoje ograniczenia :tak:. Dobrze się składa, bo jak pojawi się problem z pisaniem instrukcji to wpadnę do Ciebie na korepetycję ;)

Wracając do wskaźnika, dokładnie - to jest płytka naszego wskaźnika:
xx.jpg
xx.jpg (532.74 KiB) Przejrzano 258 razy
Ta płytka ma także pewne ograniczenia. Np. maksymalny poziom wskazania, nie wizualny, ale w postaci sygnału sterującego, nie wiem, dlaczego,
ograniczony od góry.
To położenie wskaźnika oznacza kres pomiaru max.jpg
To położenie wskaźnika oznacza kres pomiaru max.jpg (139.58 KiB) Przejrzano 258 razy
To jest kres pomiaru po stronie elektrycznej. W tej pozycji wskaźnika napięcie sterowania wynosi już 1,1V. Dalsze przemieszczenie wskaźnika na max
jest biegiem jałowym i na końcu skali napięcie sterowania tez wynosi 1,1V. W praktyce wygląda to tak, że tankując gaz do pełna mam 4 l poza górnym zakresem pomiarowym. W takiej sytuacji wskazówka na kokpicie zaczyna żyć, opadać dopiero jak zużyje te 4 l.
Przy okazji jeszcze jedna ważna rzecz. Zakres minimalnego poziomu u mnie kończy się przy 4 l gazu, przy większych butlach pewnie przy 5l.
Tak jest przy wszystkich pomiarach pływakowych. Pomiar benzyny w Cruze też tak ma i dlatego pozom rezerwy jest poza zakresem wskaźnika.
Dlatego, że pływak jest częściowo zanurzony w benzynie czy w gazie a kiedy osiądzie na dnie, kończy się jego zakres pomiarowy, mimo, że paliwo jeszcze jest. Dlatego zapomnijcie o ustawieniu sygnalizacji rezerwy poniżej 4l na butli z gazem.
Ktoś może się orientuje przy ilu litrach benzyny zapala się kontrolka rezerwy w Cruzie? :ocochodzi:

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9441
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 13 maja 2016, o 23:59

U mnie rezerwa gazu zaczyna migać jak mam jeszcze ok 100km do przejechania, czyli z 10L w baku. Wygląda więc, że da się przestawić w sterowniku BRC tak by to obniżyć.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 14 maja 2016, o 18:39

U mnie te nastawy są wzięte z sufitu. Kiedy poziom gazu w butli nie opadł jeszcze do połowy to u mnie już świeci tylko jedna dioda :H . Rezerwy dokładnie nie sprawdziłem, ale i tak zapala się dużo za wcześnie. Muszę kupić interfejs do BRC i poustawiać odpowiednie progi napięciowe dla tych diod.

Może komuś przyda się ta instrukcja.
BRC- poziom LPG.jpg
BRC- poziom LPG.jpg (94.22 KiB) Przejrzano 249 razy
BRC-2.jpg
BRC-2.jpg (235.27 KiB) Przejrzano 249 razy
BRC-3.jpg
BRC-3.jpg (66.36 KiB) Przejrzano 249 razy

Jeszcze prośba do kolegów, którzy mają butle toroidalne w miejscu koła zapasowego aby zrobili foty wskaźnika przy pustym zbiorniku oraz po zatankowaniu na ful. Zdjęcia te udostępnijcie tu na forum. Chcę porównać wskazania minimalne i maksymalne przy różnych rozmiarach butli.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 14:36

W zasadzie skończyłem już projekt z wspólnym wskaźnikiem PB/LPG i mam zainstalowany modem na stałe. Potwierdzam, że u mnie skończył się problem z opadającym wskaźnikiem przy jeździe na LPG i do tego mam dosyć precyzyjne wskazanie ilości gazu w butli.
Mam schemat i fotki z instalacji modułu, ale nie wiem czy kogoś ten temat interesuje. Tak sądzę po mojej prośbie z umieszczeniem fotek z bezpośrednim wskazaniem ilości gazu przy pustym i pełnym zbiornikiem LPG. :zastanawiasie:

Awatar użytkownika
huri_khan
Administrator
Posty: 3771
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Imię: Robert
Chevi: Cruze 1,8 LT + LPG
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: huri_khan » 1 cze 2016, o 14:43

Czy masz zbiornik STAKO ja takowy posiadam i mogę zdjęcia podesłać ?
Wolę mieć jedno polubienie w realnym świecie niż kilka tysięcy polubień w wirtualnym.

barus
Wymiatacz
Posty: 1035
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 15:19

Mniejsza o zbiornik byle był toroidalny z wielozaworem BRC montowany w bagażniku, bo z butlą zamontowaną pod podwoziem to za duży kłopot z fotkami.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość