Sposób na super światła (krótkie, długie)

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
Awatar użytkownika
tdon
Wymiatacz
Posty: 1358
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Imię: Tomek
Chevi: T300LT+, 2013, LPG.
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: tdon » 31 paź 2018, o 14:14

Eksperymentów ciąg dalszy.
Dzisiaj postanowiłem sprawdzić, jak to jest z tym sterowaniem PWM żarówek mijania w Aveo T300.
Wpadłem na pomysł, że jeżeli faktycznie jest tam PWM, to dołączenie odpowiedniego kondensatora elektrolitycznego powinno spowodować p[odniesienie napięcia na żarówce (to logiczne - będzie "wypełniał" przerwy w sygnale PWM). W praktyce nic takiego się nie wydarzyło - napięcie (szczególnie niskie z powodu padającego akumulatora) nawet nie drgnęło pomimo dołączania kondensatorów od 470 do 4700 uF, także przy odłączonej żarówce. Doszedłem zatem do wniosku, że NIE MA tam PWM i przystąpiłem do zabaw z przetwornicą.
Oto napięcie zmierzone na żarówce z wyłączonym silnikiem, auto stało kilka dni nie ruszane:
IMG_20181031_105525.jpg
Było 10,71 - 10,72V, więc bardzo byle jak. Przypominam, że jakiś czas temu pomierzyłem 11,68V na załączonym silniku.
A tutaj napięcie po zapięciu żarówki przez przetwornicę i podjechaniu potencjometrem:
IMG_20181031_105844.jpg
Oczywiście wartość 14,6V wynika z mojego ustawienia potencjometrem i może być dość dowolnie modyfikowana.
W tych okolicach dałem sobie spokój, bo nie chciałem nadmiernie stresować żarówki. Możecie jednak sobie wyobrazić, jaka była różnica w jasności w obu przypadkach (widać nawet na zdjęciach).
Reasumując - dało się. Planowany efekt został osiągnięty.
Jak zwykle, wnioski pozostawiam kolegom.
Oczywiście w praktyce nie ma potrzeby montowania przetwornic w okolicach reflektorów - można je zabudować gdzieś przy sterowniku pod nogami kierowcy a podłączenie sprowadza się do podania masy, przecięcia przewodu zasilającego żarówkę i podłączenia końców do wejścia i wyjścia przetwornicy. Sugeruję łączenie na wsuwki męsko-żeńskie w taki sposób, aby nawet w przypadku awarii przetwornicy móc :jednym ruchem" wypiąć oba końce i połączyć je ze sobą omijając przetwornicę.
***
Na tym próby praktyczne zakończyłem z powodu rozładowanego akumulatora. Nie zdążyłem niestety pomierzyć prądów pobieranych w obu przypadkach z oprawki żarówki - może następnym razem.

Przy okazji mogę kolegom podać żywotność przykładowego akumulatora DELCOR 60 Ah - w moim przypadku wyniosła 5 lat i miesiąc ...dzisiaj po południu auto dostanie nowy.

Teraz o żarówkach H7.
Uwagę na rynku zwracają angielskie żarówki firmy RING, które od lat okupują pierwsze miejsca w tych testach, w których są brane pod uwagę. Przykładowy ranking Auto Świata z 2016 roku:
788f589df5d93540c8aad98185b65e3c.jpg
Można sobie o nich poczytać.
Odpowiednio rezolutni mogą sobie je obecnie nabyć za 59 zł/komplet z przesyłką, na znanym portalu aukcyjnym - zatem cena wydaje się atrakcyjna, jak za towar z górnej półki. Oczywiście sobie je nabyłem :rotfl:, choć na razie grzecznie leżą w pudełku.
6f2ba8d84e6499a912ab51cea70b.jpg
Dalsze rozważania i testy mogę obiecać za jakiś czas.
Finałem moich działań pochwalę się na pewno.
Bardzo jestem ciekaw, jak będą świeciły nieco przewoltowane Ringi ... i to wszystko legalnie i bez najmniejszego niepokoju podczas spotkania z misiaczkami !!!

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10413
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: wszim » 31 paź 2018, o 21:04

Tomku twój pomysł wykrywania PWM nie jest dobry :nie: dla mocy pobieranej przez żarówkę halogenową (ten 4700uF zapewne elektrolityczny to małe nic). To nie jest stałe wypełnienie PWM tylko zmieniane, uzależnione od poziomu napięcia (bądź mocy). Tu działa sprzężenie zwrotne, czyli BCM dokonuje pomiaru oddawanej mocy i ją reguluje wypełnieniem PWM. Dodawanie kondensatora nawet 1F nic nie zmieni. Poza tym wydaje mi się, że podłączałeś przetwornicę na postoju a PWM z wypełnieniem mniejszym niż 100% pojawia się dopiero powyżej określonego napięcia w instalacji, czyli na uruchomionym silniku gdy pracuje alternator.
PWM raczej jest, bo jaki byłby sens zasilania żarówek bezpośrednio z BCM. :zastanawiasie: Mimo wszystko jestem ciekaw twoich doświadczeń, bo nie wiem jak zachowają się przetwornice zapędzane PWM. Wg mojej oceny żarówki będą migać, ale pewny nie jestem.

Awatar użytkownika
tdon
Wymiatacz
Posty: 1358
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Imię: Tomek
Chevi: T300LT+, 2013, LPG.
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: tdon » 31 paź 2018, o 21:51

Wojtku.
Kondensator przy okazji miał być "planem B" na wypadek, gdyby jednak było sterowanie BCM.
Duży kondensator MUSI podnieść średnie (skuteczne) napięcie, ponieważ podczas stanu wysokiego ładuje się, oddając następnie energię podczas stanu niskiego. Jego wymagana pojemność jest zależna od częstotliwości generatora PWM (im większa, tym mniejsza pojemność wystarczy, bo musi wystarczyć na krótszy czas "przerwy"). Potencjalnie gdyby to zadziałało, to mógłbym sobie darować przetwornice.

***
Być może masz rację, że na postoju i przy niedostatecznie wysokim napięciu przerywane napięcie mogło się nie pojawić.
Przekonam się niebawem.
Niestety do wymiany akumulatora w aucie nie doszło, bo hurtownia przez pomyłkę podesłała nie ten "+".
Właściwy będzie w piątek, ale wymienię dopiero po niedzieli.
***
Tymczasem znalazłem chwilę czasu i wrzuciłem wieczorem nowe żarówki, zastępując dotychczasowe Philipsy, którym "stuknęło" właśnie 5 lat (chociaż w moim aucie nie jest to miarodajne, ponieważ większość kilometrów robię na dziennych).
Nie omieszkałem zrobić zdjęcia po wymianie jednej żarówki. Fotkę wykonałem po kucnięciu przed samochodem, dokładnie w jego osi, z odległości ok. 6 metrów:
IMG_20181031_211328.jpg
Ktoś zgadnie z której strony jest nowy RING ???
Ostatnio zmieniony 31 paź 2018, o 22:44 przez tdon, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Kraviec
Specjalista
Posty: 460
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
Imię: Michał
Chevi: Epica 2.0 R6
Lokalizacja: Milanówek
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Kraviec » 31 paź 2018, o 22:11

Ja tydzień temu założyłem te żarówki Ring Xenon Ultima +120% i nie jestem zadowolony, nie było efektu wow, barwa słaba, a i światła wcale nie więcej niż w przypadku tungsrama czy bosmy za pół ceny.

Awatar użytkownika
tdon
Wymiatacz
Posty: 1358
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Imię: Tomek
Chevi: T300LT+, 2013, LPG.
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: tdon » 31 paź 2018, o 22:13

Nie wiem co Ci powiedzieć ... zdjęcie z mojej wymiany masz wyżej.
Kraviec pisze:
31 paź 2018, o 22:11
... barwa słaba, a i światła wcale nie więcej niż w przypadku tungsrama czy bosmy za pół ceny.
Zmierzyłeś to jakoś, porównałeś po wymianie jednej sztuki ?

Awatar użytkownika
Przemek
Wymiatacz
Posty: 1847
Rejestracja: 30 sty 2017, o 21:02
Imię: Przemysław
Chevi: cruze 1.8, 141KM+LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Przemek » 12 lis 2018, o 08:14

Czy ktoś może używał , tych żarówek ? Jak z trwałością i czy nie zniszczą reflektora . Wiem , że nie mają homologacji , ale na pewno lepsze niż ala xenon , a muszę przyznać , że ich barwa jak dla mnie jest bardzo satysfakcjonująca :).
https://www.youtube.com/watch?v=KztTikVksp8
Załączniki
1201d911463aa5274ada79ded430.jpg

Awatar użytkownika
huri_khan
Administrator
Posty: 4015
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Imię: Robert
Chevi: Cruze 1,8 LT + LPG
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: huri_khan » 12 lis 2018, o 18:29

Off Road czyli nie do użytku na drogach publicznych. Dodatkowo stopisz klosze.
Wolę mieć jedno polubienie w realnym świecie niż kilka tysięcy polubień w wirtualnym.

Rickss83
Specjalista
Posty: 319
Rejestracja: 27 paź 2017, o 09:17
Imię: Łukasz
Chevi: Cruze SW
Lokalizacja: SÖDERTÄLJE, Sweden
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Rickss83 » 12 lis 2018, o 18:41

Oraz zachodzi duże prawdopodobieństwo że instalka może tego nie wytrzymać.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Przemek
Wymiatacz
Posty: 1847
Rejestracja: 30 sty 2017, o 21:02
Imię: Przemysław
Chevi: cruze 1.8, 141KM+LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Przemek » 12 lis 2018, o 19:03

Tak wiem , trochę wniknąłem w temat . To , że nie na drogi to wiem , bardziej wystraszyłem się ryzykiem stopienia instalacji i zniszczenia kloszy. Więc zostaje 4200 55 W , no cóż szkoda.

Rickss83
Specjalista
Posty: 319
Rejestracja: 27 paź 2017, o 09:17
Imię: Łukasz
Chevi: Cruze SW
Lokalizacja: SÖDERTÄLJE, Sweden
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Rickss83 » 12 lis 2018, o 19:09

I w sumie lepiej, będziesz spokojniej spał, że jakiś mundurowy się nie przyczepi.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Przemek
Wymiatacz
Posty: 1847
Rejestracja: 30 sty 2017, o 21:02
Imię: Przemysław
Chevi: cruze 1.8, 141KM+LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Sposób na super światła (krótkie, długie)

Post autor: Przemek » 12 lis 2018, o 19:20

Heh akurat u mnie ma się do czego przyczepić , więc żarówka by tego i tak nie zmieniła ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Aveo/Kalos Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość