kontrolka LPG w module liczników

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 28 mar 2016, o 22:29

Jest taka kontrolka w module wskaźników/liczników orlando i cruze, którą producent przewidział do informowania o zasilaniu silnika paliwem alternatywnym LPG.
Obrazek
Niestety pomysł ten nie został docelowo wykorzystany bo w liczniku brakuje obsadzonej diody LED.
Od początku korciło mnie żeby w jakiś sposób uruchomić tą kontrolkę, nigdzie jednak nie udało mi się zdobyć tajemnej wiedzy jak tego dokonać w sposób pośredni czyli, przylutować diodę i zmusić elektronikę licznika do odpowiedniego sterowania nią. Zdecydowałem się więc na rozwiązanie bezpośrednie czyli doprowadzenie sygnału ze wskaźnika/przełącznika instalacji LPG (w tym przypadku BRC Sequent 24.11).

Konieczne stało się dorobienie prostego układu przełączającego i sterującego prądowo kontrolką LED "LPG"(przewidziałem niebieską), tak by nie zaburzyć działania oryginalnego wskaźnika BRC. Rezystor R1 dobieramy doświadczalnie, by uzyskać odpowiednia jasność i nie przekroczyć dopuszczalnego prądu diody. W moim przypadku rezystor R1 =2,2K, żeby nie dawało po oczach, bo LED niebieską miałem z tych o wysokiej luminancji.
Obrazek
Można zrobić na pajączka z dowolnym tranzystorem NPN. Ja wykorzystałem "jakąś płyteczkę z czegoś", która nadała się na obsadzenie kilku małych elementów SMD.
Obrazek

Otworzenie i podłączenie do wskaźnika BRC:
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Żeby była rozłączność zastosowałem miniaturowe złączki Molex 2pin
Obrazek

No to teraz najprzyjemniejsze czyli rozbebeszanie olka. :nerwy
Wyciągamy schowek kierowcy, wyciskamy do góry przełącznik świateł i odpinamy od niego złącze. Wypinamy boczek, strzałki pokazują otwory zatrzasków, można sobie pomagać od środka wypychając zatrzaski bo łatwo nie idzie. W kółku śruba do wykręcenia.
Obrazek

Kolejny etap - wypięcie górnej osłony kierownicy. Uruchamiamy samochód i kręcimy kierownicę w prawo, żeby mieć dostęp do punktu zatrzasku, który podważamy łyżeczką do plastików.
to samo z drugiej strony po pokręceniu w lewo . Następnie opuszczamy kierownicę w dolne położenie i wypinamy osłonkę tak jak pokazują strzałki, łatwo schodzi ale trzeba uważać żeby nie odkleić skórzanej osłonki.
ObrazekObrazekObrazek

Teraz odpięcie dolnej osłony. Po odkręceniu jednej śruby z lewej strony cały spód daje się wypiąć, trzyma tylko w jednym punkcie ale nie ma już potrzeby całkowitego ściągania tej osłony, bo interesuje nas tylko dojście do śruby lewej listwy ozdobnej.
Obrazek

Wykręcamy tą śrubę i wyjmujemy lewą listwę ozdobną.
ObrazekObrazek

Teraz dopiero mamy dostęp do śrub licznika, które odkręcamy. Dwie po bokach i jedna pod zaślepką, pod daszkiem.
ObrazekObrazek
Prawa łapa mocowania licznika niestety trochę koliduje z prawą listwą ozdobną. Mimo to da się ją wyciągnąć bez konieczności demontażu konsoli środkowej(masakra) i listwy ozdobnej prawej. Z założeniem potem może być problem, więc lepiej sobie ułatwić dokonując mechanicznej korekty fabryki nacinając w prawej łapie fragmencik, który tworzy kolizję a który do niczego nie jest potrzebny.
Obrazek

Zespół liczników wysuwamy do siebie, odpinamy od niego złącze i mamy cały moduł w rękach lub na kolanach.
ObrazekObrazek
Delikatnie odblokowujemy zatrzaski i zdejmujemy część przezroczystą liczników. Lepiej nie odginać uszu zatrzasków bo mogą pęknąć, lecz wciskać do wewnątrz haki zatrzasków. Gdy już jest dostęp do cyferblatów to jeszcze ściągamy maskownicę wyświetlacza LCD. Pod spodem są trzy studnie w których zagłębione są 3 diody kontrolek, ostatnia z prawej to LPG. Wystarczy spojrzeć do środka i widać, że nie ma tutaj na laminacie obsadzonej diody LED. Wymyśliłem żeby doprowadzić tutaj swoją diodę na zasadzie " druciarnia independent". Dokonałem małego nacięcia na krawędzi studni.
Obrazek
Moja diodka to miniaturowa LED niebieska w obudowie SMD 0603, dolutowałem jej po bokach kynarki a od spodu dokleiłem kwadracik izolacji.
ObrazekObrazek
Odpowiednio formując sobie kynarki zagłębiłem w studni tak by dioda świeciła pod spód wystającego rozpraszacza(jak w oryginale), kynary przełożyłem przez nacięcie i zamocowałem kroplą kleju termotopliwego. Kynary przeprowadziłem na zewnątrz uchwytu wyświetlacza LCD.
Obrazek

Dalej do kynarów dosztukowałem kabelek ze złączką Molex, a od strony wskaźnika BRC przeprowadziłem cienki przewód dwużyłowy i również zakończyłem miniaturową złączką Molex.
ObrazekObrazek
Teraz podłączenie i jeszcze kontrola działania.
Obrazek

Po złożeniu całego tego rozpiżu do kupy, działa tak - tadaaaam!. :tak:
Obrazek

Awatar użytkownika
fred pl
Profesjonalista
Posty: 534
Rejestracja: 23 paź 2013, o 17:52
Imię: marcin
Chevi: orlando 1.8 +LPG
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: fred pl » 28 mar 2016, o 22:43

Kawał roboty. {:/ Mam rozumieć, że przy rezerwie gazu dioda będzie Ci mrugać ?

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 28 mar 2016, o 22:57

Teraz nie. Ale myślałem o tym. Trzeba by ten układ troszkę rozbudować o dodatkowy tranzystorek i wpiąć się w ostatnią diodkę stanu baku LPG. Z tym, że u mnie za wcześnie trochę miga ta diodka rezerwy w BRC, więc stwierdziłem że będzie mnie zbyt wcześnie denerwować. Może to jednak kiedyś zrealizuję, o tyle proste że nie trzeba będzie już nic rozbebeszać, tylko zrobić modyfikację przy samym wskaźniku BRC.

Awatar użytkownika
Regulus
Moderator
Posty: 3666
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Imię: Andrzej
Chevi: Cruze, Spark
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Regulus » 28 mar 2016, o 23:16

No normalnie mistrzostwo świata :H
Cruze 1.8 LS+ LPG, Spark 1.0 LS LPG

Awatar użytkownika
karpior
Profesjonalista
Posty: 659
Rejestracja: 19 mar 2014, o 19:34
Imię: Piotr
Chevi: Lacetti HB 1.6
Lokalizacja: Krk
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: karpior » 29 mar 2016, o 01:46

jak fabryczne :) podoba mi się takie podejście do modyfikacji a nie jakieś oczoje**e przełączniki, diody itd. pasujące IMHO "jak świni siodło" :)
(nie chcę nikogo urazić - takie jest moje zdanie) :ok:

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: barus » 29 mar 2016, o 12:12

Wszim, b. dobry manual :ok: Działa to świetnie. Trochę zmroziło mnie to, że trzeba pół konsoli rozpirzyć, aby dostać się do modułu licznika.
Jeszcze w trakcie rozbebeszonej konsoli zabawa na żywo z dobraniem odpowiedniej jasności diody. Bo na pewno przed złożeniem robiłeś próbę, jak dioda świeci, czy nie za jasno/ciemno. Wcześniej myślałem, że ta dioda fabrycznie jest już zamontowana i wystarczy doprowadzić odpowiednie napięcie sterujące. Ile czasu Ci to zajęło?

Awatar użytkownika
tdon
Wymiatacz
Posty: 1335
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Imię: Tomek
Chevi: T300LT+, 2013, LPG.
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: tdon » 29 mar 2016, o 13:10

Wojtku!

1. Szacun. :ok:
Chyba by mi się nie chciało ...

2.
wszim pisze: ... Ale myślałem o tym. Trzeba by ten układ troszkę rozbudować o dodatkowy tranzystorek i wpiąć się w ostatnią diodkę stanu baku LPG.
Niekoniecznie. Wystarczy Twój tranzystor sterować nie od diodki rodzaju paliwa, a od diodki najniższego poziomu paliwa. Ona przecież zapala się tylko podczas zasilania LPG i świeci światłem ciągłym przy każdym innym poziomie niż rezerwa, natomiast na rezerwie miga. Zatem w grę wchodzi tylko przelutowanie dwóch przewodów.

3.
wszim pisze:Z tym, że u mnie za wcześnie trochę miga ta diodka rezerwy w BRC, więc stwierdziłem że będzie mnie zbyt wcześnie denerwować. Może to jednak kiedyś zrealizuję, o tyle proste że nie trzeba będzie już nic rozbebeszać, tylko zrobić modyfikację przy samym wskaźniku BRC.
Mam interfejs i soft BRC - nic prostszego jak przeprogramować moment zapalania się rezerwy.
Wszystkie lampki poziomu programuje się w procentach sygnału napięciowego z czujnika.
Spotkamy się, załatwimy temat i po kłopocie :-)

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 29 mar 2016, o 13:41

1. Szacun. :ok:
Chyba by mi się nie chciało ...
Nie wierzę. :D Po tym jak przerabiałeś swoje świtała i przełącznik - nie wierzę.
Sama idea zapalania tej kontrolki jest prosta. Maskownica jest fabrycznie przygotowana z piktogramem LPG - więc aż w oczy kłuło że nie wykorzystana. Niestety największa robota dla mnie to było rozpracowanie jak dostać się do środka. Dlatego ten temat wziąłem na dwa razy. Najpierw rozpracowanie rozbiórki plastikolandii orlando i dostania się do licznika oraz rozkminienie wskaźnika BRC (nie znalazłem schematów w sieci), potem spokojne przygotowanie przy biurku koncepcji, i dopiero znalezienie wolnego dzionka ciepłego(plastiki!) i słonecznego(oświetlenie stanowiska pracy). :)
Wystarczy Twój tranzystor sterować nie od diodki rodzaju paliwa, a od diodki najniższego poziomu paliwa. Ona przecież zapala się tylko podczas zasilania LPG
Niestety. Diodka o której piszesz świeci też w trybie gdy silnik pracuje na benzynie ale nie ma jeszcze warunków(temp silnika) do przełączenia się na LPG. Dlatego do prawidłowego sygnalizowania pracy na LPG wraz z sygnalizowaniem rezerwy konieczne jest połączenie logiki obydwu sygnałów - (logika bramki AND).
Mam interfejs i soft BRC - nic prostszego jak przeprogramować moment zapalania się rezerwy.
Wszystkie lampki poziomu programuje się w procentach sygnału napięciowego z czujnika.
Spotkamy się, załatwimy temat i po kłopocie :-)
Zapewne takie rozwiązanie zrealizuję sobie w kolejnym etapie. Może dopiero po okresie gwarancyjnym BRC, bo połączenie interfejsem jest chyba rejestrowane w centralce LPG :zastanawiasie: .

Awatar użytkownika
tdon
Wymiatacz
Posty: 1335
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Imię: Tomek
Chevi: T300LT+, 2013, LPG.
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: tdon » 29 mar 2016, o 16:14

wszim pisze: Niestety. Diodka o której piszesz świeci też w trybie gdy silnik pracuje na benzynie ale nie ma jeszcze warunków(temp silnika) do przełączenia się na LPG. Dlatego do prawidłowego sygnalizowania pracy na LPG wraz z sygnalizowaniem rezerwy konieczne jest połączenie logiki obydwu sygnałów
Masz rację. Nie przemyślałem tego do końca.

Robbo
Profesjonalista
Posty: 728
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Robbo » 1 kwie 2016, o 13:59

A może ktoś zrobi kid-a do montażu :ocochodzi: :ok:

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 1 kwie 2016, o 21:38

Czyli co :ocochodzi: Co to jest kid?

dessal
Profesjonalista
Posty: 987
Rejestracja: 26 kwie 2015, o 21:30
Imię: Piotr
Chevi: Lacetti 2.0TCDI
Lokalizacja: Wawa Tarcho
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: dessal » 1 kwie 2016, o 21:46

kid - slangowe określenie dziecka w języku angielskim,
sądzę, że autor miał na myśli słowo kit, co sądzę że wiesz co oznacza, oprócz uszczelnienia
Pozdrawiam Piotr
VIN KL1NF35UJ7K644339

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 1 kwie 2016, o 21:51

KIT czyli zestaw do montażu :D Może ktoś zrobi.

Robbo
Profesjonalista
Posty: 728
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Robbo » 1 kwie 2016, o 23:03

Widać co "Specjalista " to nie "Fachman" w takim tempie to zestawu można spodziewać w przyszłym tysiącleciu :obrazony: :/

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 1 kwie 2016, o 23:07

Robbo liczymy więc na ciebie, a ja jak najbardziej merytorycznie wspomogę.

Robbo
Profesjonalista
Posty: 728
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Robbo » 1 kwie 2016, o 23:13

Niestety ja mechanik nie elektronik. :cry:
W lutowaniu kabelków jestem kiepski :(

Awatar użytkownika
Regulus
Moderator
Posty: 3666
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Imię: Andrzej
Chevi: Cruze, Spark
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Regulus » 1 kwie 2016, o 23:47

wszim pisze:Konieczne stało się dorobienie prostego układu przełączającego i sterującego prądowo kontrolką LED .
A nie dałoby się podłączyć niebieskiej diody równolegle z tą z przełącznika lpg?
Cruze 1.8 LS+ LPG, Spark 1.0 LS LPG

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 2 kwie 2016, o 08:03

Nie będzie działać. Złącze półprzewodnikowe niebieskiej ma wyższe napięcie przewodzenia. Nawet jak dasz inną zieloną to też byłaby kiszka. Dałoby się gdyby w rozwiązaniu BRC była inaczej sterowana. A tam jest to tak dziwnie zrobione że diodka normalnie świeci poprzez rezystor do 5V, a gdy ma być wygaszona to nóżka kontrolerka przywiera ją do masy. Trzeba by się pozbyć tej oryginalnej zielonej diody i w jej miejsce wpiąć się z niebieską , wtedy zadziała lecz jasność mogłaby by być niewłaściwa i trzeba by znowu wymieniać rezystor w BRC. Ale ja nie chciałem psuć funkcjonalności wskaźnika BRC ani nic w nim zmieniać.

dessal
Profesjonalista
Posty: 987
Rejestracja: 26 kwie 2015, o 21:30
Imię: Piotr
Chevi: Lacetti 2.0TCDI
Lokalizacja: Wawa Tarcho
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: dessal » 2 kwie 2016, o 09:55

Robbo pisze:Niestety ja mechanik nie elektronik. :cry:
W lutowaniu kabelków jestem kiepski :(
Ja elektronik z pierwszego zawodu
Pozdrawiam Piotr
VIN KL1NF35UJ7K644339

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3272
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Imię: Sebastian
Chevi: 2x Lacetti 1.4&1.6
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: Sebastian » 2 kwie 2016, o 20:27

Dobra robota i dobry manual! ;)
Szczegółowo, i wszystko jasne ;)
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 17 kwie 2016, o 22:23

No to rozwinięcie tematu i modernizacja kontrolki by wskazywała także rezerwę paliwa LPG(zgodnie z rozważaniami z tdonem).
W momencie rezerwy paliwa wskaźnik miga.


Schemat uległ rozbudowie - doszedł tranzystor Q1 i rezystor R4.
Obrazek
Należy się podlutować do sygnału sterującego diodą LED, która w momencie wskazywania rezerwy miga na wskaźniku BRC. Ten sygnał BRC_LED_RES będzie kluczował świecenie wskaźnika LPG. Wygodnie zrobić to w punkcie wskazanym strzałką(czarny kabelek kynar)
Obrazek
A moja płyteczka wzbogaciła się o dodatkowe elementy i połączenia.
Obrazek
Układ zrobiłem tydzień wcześniej ale czekałem no możliwość przetestowania, czyli musiałem wyjeździć gaz żeby wskazanie rezerwy nastąpiło :D .

paulr
Profesjonalista
Posty: 769
Rejestracja: 5 gru 2013, o 17:35
Imię: paweł
Chevi: Brak:-(
Lokalizacja: świony
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: paulr » 18 kwie 2016, o 15:43

Jeszcze troche zmian i przy sprzedaży bedziesz musiał kolejną instrukcje dodawac do tej fabrycznej:-) zastanawia mnie tylko dlaczego podczas montażu w aso nie wykorzystuje możliwości jaką przewidział producent bo przecież nie zastosował tego piktogramu LPG tak sobie.... bo chyba olek nie występował z typową fabryczną instalacją LPG

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 18 kwie 2016, o 21:50

Też nad tym ubolewam dlaczego nie wykorzystał. Pewnie coś w zamyśle konstruktorów było ale się zmyło. Sam mam podobne doświadczenia, buduje się urządzenia które posiadają opcje nigdy potem nie wykorzystane. Takie życie.
Odnośnie instrukcji to masz rację :D . Sprzedając poprzednie auto nowy właściciel dostał dodatkowe instrukcje bo miałem tam ze 3 dodatkowe urządzenia swojej własnego pomysłu i to całkiem zaawansowane i konfigurowalne. Dlatego warto było wiedzieć jak je wykorzystać. :D Instrukcje robiłem dla siebie(ale nie tylko bo kilka poszło w świat) żeby po czasie wiedzieć o co chodzi. Życie mnie nauczyło, że jak się nie stworzy dokumentacji/instrukcji z opisem dla samego siebie to po po latach już się nie pamięta jak to działa i co autor miał na myśli. ;)

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: barus » 20 kwie 2016, o 23:09

wszim pisze: Moja diodka to miniaturowa LED niebieska w obudowie SMD 0603, dolutowałem jej po bokach kynarki a od spodu dokleiłem kwadracik izolacji.
Wojtek, nie dało się tej diody przylutować bezpośrednio do płyty, np. od strony plusa (anody) i pociągnąć jeden przewód po to, żeby nie bawić się w
kynarki :zastanawiasie: Chyba, że nie było dojścia w tym miejscu do płyty :ocochodzi:

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10147
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: kontrolka LPG w module liczników

Post autor: wszim » 20 kwie 2016, o 23:20

Nie bardzo się dało, bo ten biały stelaż wyświetlacza dotyka laminatu a od spodu trudne dojście z kabelkiem bez jakiegoś rycia. Lutując na laminacie trzeba by było ciąć ścieżkę lub obie które oryginalnie sterują LEDem (lub miały to robić). Tak było najprościej i najmniej inwazyjnie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Orlando Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość